تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/16 - 08:07
کد خبر: 509766

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

مردم پای کار ایران/ از شوق انتخاب تا اتمام کار نیمه تمام

مردم پای کار ایران/ از شوق انتخاب تا  اتمام کار نیمه تمام

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ برگزاری دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۱۵ تیر و رقابت نفس‌‌گیر سعید جلیلی و مسعود پزشکیان بود که در پیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ملت امیدوار و پیروز ایران اسلامی دیروز با تشکیل صفوف طولانی مقابل شعب اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر دشمنان پوک و پوچ و بی‌مصرف خود را به شکست کشاند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: انتخابات تمام شد پیروزی مردم، شکست دشمنان ایران

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دیروز برگزار شد و ملت بزرگ ایران بار دیگر در میدان انتخاب حضور پیدا کردند. مقابل شعب اخذ رأی صفوف طولانی تشکیل دادند و مشارکت عمومی را رقم زدند.

در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رأی مردم تعیین‌کننده است و آینده کشور را رقم می‌زند. یکی از آمال دشمنان شکست خورده انقلاب اسلامی، عدم مشارکت همگانی در انتخابات است و به همین دلیل با بلندگوها و بنگاه‌های دروغ‌پراکنی خود بر طبل تحریم انتخابات کوبیدند اما ملت مبارز و آگاه ایران با حضور تعیین‌کننده خود، مشتی دندا‌ن‌شکن به تمام دشمنان ایران اسلامی وارد کرد و آنها را بار دیگر به شکست کشاند.

نظام سلطه و شبکه‌های معاند که به صورت گسترده مشارکت در انتخابات را هدف گرفتند و تقلا کردند سایه ناامیدی بیندازند با حضور امیدوارانه ملت مواجه شدند. مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری جمعه ۸ تیرماه برگزار شد. بر اساس اعلام وزارت کشور در مرحله اول ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شد که مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دومین انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که به دور دوم کشیده شده است. گفتنی است، فرآیند اخذ رای از ساعت ۸ صبح جمعه در حدود 59 هزار شعبه در سراسر کشور آغاز شد. بیش از 800هزار نیروی مردمی در هیئت‌های اجرائی و نظارتی سراسر کشور در حوزه‌های اخذ رای فعال بودند.

در ادامه وطن امروز نوشت: شوق انتخاب

 بالاخره دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز برگزار شد. پس از حدود 17 روز رقابت در دور اول (از 20 خرداد تا صبح هفتم تیرماه که مهلت قانونی تبلیغات نامزدها بود) و ۶ روز رقابت در دور دوم که راس ساعت ۸ صبح 14 تیرماه مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی به پایان رسید، نهایتا مردم ایران 15 تیرماه، پای صندوق‌های رای رفتند تا در یک حضور پرشور و پرتعداد، رئیس‌جمهور کشورشان را انتخاب کنند.

این حضور گسترده در حالی انجام شد که طبق قانون باید تا 50 روز پس از شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور جدید کشورمان انتخاب می‌شد که این مهم صورت پذیرفت و دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. 

مانند هفته گذشته (هشتم تیرماه) که حدود 59 هزار شعبه اخذ رای در ایران و خارج از کشور مسؤول جمع آوری آرای مردم ایران بودند، دیروز نیز تقریبا همین تعداد شعبه، به جمع‌آوری آرا پرداختند. در آغاز فرآیند رای گیری، احمد وحیدی، وزیر کشور طی اظهاراتی از مردم دعوت کرد در مرحله دوم انتخابات پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

سخنان این مقام رسمی وزارت کشور، آغازگر فرآیند رای‌گیری نیز بود. وحیدی در همین خصوص گفت: «از ملت شریف ایران دعوت می‌شود در آغازین ساعات روز پای صندوق‌های رای حضور یابند و بار دیگر استحکام، اقتدار، عزت و بزرگی ملت ایران را به اثبات برسانند».

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: مردم پای کار ایران

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با افزایش نسبی مشارکت مردم قاعده را تغییر داد. در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران این دومین بار بود که کار به دور دوم کشیده می‌شد و اگر چه سابقه مشخص نشدن نتیجه انتخابات‌های ریاست جمهوری و مجلس در دور اول همیشه با کاهش نسبی مشارکت همراه بود، روز گذشته استثنایی بر این قاعده رقم خورد. چنانکه با وجود گرمای هوا وترجیح اغلب افراد به حضور در شعب اخذ رأی در ساعات بعد از ظهر عدد احراز هویت رأی‌دهندگان تا پیش از ساعت 14 از افزایش 5 تا 7 درصدی مشارکت نشان داشت.

این در حالی بود که مطابق روال انتخابات در دوره‌های گذشته هر چه از دمای هوا کاسته می‌شد، بر جمعیت حاضر در پای صندوق‌های رأی در تهران و کلانشهرها افزوده شد. مشخص بود که میزان مشارکت تا پایان مهلت رأی‌گیری به نحو معناداری اعتماد و اعتنای ایرانیان به صندوق رأی و بر جای ماندن میثاق شان بر مردم سالاری برآمده از انقلاب اسلامی ایران را هویدا خواهد ساخت.
روز گذشته نیز حدود ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن که حدود ۱۰ میلیون نفر از آنها مقیم خارج از کشورند،

می‌توانستند رأی خود را برای انتخاب سکاندار دولت در مجموع ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی در داخل کشور و ۳۴۴ شعبه تعیین شده در کشورهای مختلف به صندوق بیندازند. رأی‌گیری برای تعیین رئیس جمهور منتخب میان دو نامزد یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که به ترتیب با(۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رأی) و(۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی) حائز اکثریت مطلق نشده و به مرحله دوم راه یافته بودند از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شد و اگر چه باید در ساعت 18 پایان می‌یافت اما با توجه به استقبال رأی دهندگان و با دستور وزیر کشور تا ساعت 24 تمدید شد و ادامه یافت.

شهر قدس و قرچک میزبان نامزدهای ریاست جمهوری

طبیعی بود که از میان همه انتخاب کنندگان، رأی دادن دو نامزد رقیب و شخصیت‌های حامی شان بطور ویژه‌ای مورد توجه قرار داشت. سعید جلیلی به همراه جمعی از هوادارانش در مسجد جامع قرچک ورامین رأی داد و مسعود پزشکیان دوشادوش محمدجواد ظریف در مدرسه عاشورای شهر قدس پای صندوق حاضر شد. هر چند این حضور ازپیش هماهنگ نشده و ازدحام جمعیت سبب شد که خبرنگاران نتوانند مواضع این نامزد ریاست جمهوری را پس از رأی دادن بازتاب دهند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: اتمام کار نیمه تمام

ملت ایران  در صفوف به هم فشرده برای انتخاب رئیس جمهور نهم پای صندوق های رای حضور یافتند. گزارش‌ها از حوزه‌های انتخابیه حاکی از آن است که میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات نسبت به  دور اول افزایش قابل توجهی داشته است.نظرسنجی‌های موسسات مختلف نیز افزایش مشارکت را پیش‌بینی کرده بودند اما به نظر می‌رسد  حتی از پیش‌بینی نظرسنجی‌ها نیز فراتر رفته و در برخی حوزه‌ها این «افزایش» بالای 50 درصد بیشتر از دور اول است.

موضوعی که سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور نیز به آن اشاره داشت و در این باره گفت که گزارش‌های دریافتی حاکی از افزایش مشارکت مردم در انتخابات نسبت به زمان مشابه در دور اول انتخابات است.همزمان با حضور رهبر انقلاب در اولین ساعت از شروع انتخابات، روسای قوا نیز در پای صندوق های رای حاضر شدند.

 محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی  در حرم مطهر امام رضا (ع) رأی خود را در صندوق انداخت.  او ضمن دعوت از تمام مردم و به خصوص افراد مردد به شرکت در انتخابات اظهار کرد: امروز زمان انتخاب مهم‌ترین شخص اجرایی کشور است؛ فردی که تمشیت امور کشور در دست او قرار دارد. اگر امروز کسی تردید کند و در انتخابات حضور نیابد، در حقیقت تصمیم‌گیری برای ۴ سال آینده خود را رها کرده است

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد:  اراده مردم برای مشارکت حداکثری

فرآیند رای‌گیری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیرماه همزمان با سراسر کشور از ساعت هشت صبح در حدود سه هزار و ۸۵۰ شعبه اخذ رای پایتخت و حدود سه هزار شعبه دیگر مناطق استان تهران آغاز شد. استان تهران با دارا بودن بیشترین شعب اخذ رای در کشور در انتخابات ریاست جمهوری  (۶ هزار و ۶۹۴ شعبه اخذ رای) بزرگترین حوزه انتخابیه کشورمی‌باشد  که از این تعداد شعب اخذ رای ۶ هزار و ۲۰۲ شعبه ثابت و دیگر شعب به صورت سیار فعالیت داشتند.

همچنین برای سهولت دسترسی فعالان در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، پادگان‌ها، برخی کارخانه‌ها، خانه‌های سالمندان و دیگر مراکز ۴۹۲ شعبه سیار نیز در نظر گرفته شد. در سایر نقاط کشور نیز تعداد شعبه‌های اخذ رأی هم مانند مرحله اول انتخابات بود و تعداد تعرفه‌های رأی همچون مرحله اول به تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن با یک درصد اضافه به‌صورت احتیاط و رزرو در نظر گرفته شد.

جوان نوشت: آقای رئیس‌جمهور! پاسخگوی اعتماد ملت باش

رئیس‌جمهور در این دوره قبل از پایان شمارش آرا حتی بر روزنامه‌نگاران و افرادی که پرستیژ «اطلاع زودتر از بقیه» دارند، مکشوف نشد! تا آن لحظه که روزنامه را برای چاپ آماده کردیم، با آنکه اخبار غیررسمی مشارکت را ۳۰ درصد بیشتر از مرحله اول نشان می‌داد، اما چون شیب این مشارکت با نزدیک‌شدن به ساعات عصر و اوایل شب، کمتر شد، درباره رقم مشارکت هم نمی‌توانستیم گمان نیکو ببریم، هرچند به احتمال فراوان از مرحله اول بیشتر خواهد بود.

اما رئیس‌جمهور هرکس باشد، می‌توان یک درخواست جدی از او داشت: «آقای رئیس‌جمهور! پاسخگوی اعتماد ملت باش!»

رئیس‌جمهور آینده قطعاً آن‌قدر رأی بالا و قاطع نسبت به رقیب ندارد که رقیب و هواداران و رأی‌دهندگان او را به‌کلی فراموش کند و یکسره به زیر خیمه یاران خود بخزد. جملات شیک «من رئیس‌جمهور همه ملت هستم، چه آن‌ها که به من رأی دادند یا ندادند» باید تبدیل به یک سخن جدی و قابل‌مطالبه شود.

اگر فرض کنیم مشارکت بیشتر از دوره قبل باشد و به حدود ۴۵ تا ۴۸ درصد برخی پیش‌بینی‌ها برسد، باید این مشارکت را با میانگین مشارکت ادوار بسنجیم و در این صورت با توجه به میانگین ۶۰ تا ۶۵ درصدی ادوار برای آن ۱۵ تا ۲۰ درصدی که شرکت نکردند، فکر عاجلی کنیم و اتفاقاً رئیس‌جمهور باید ابتدائاً خود را رئیس‌جمهور آنان بداند.

جام جم نوشت: رأی مردم به صندوق رأی

پس از یک ماه و اندی از آغاز جنب وجوش‌های انتخاباتی، بالاخره روز موعود سر رسید و ملت سرافراز ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی کار نیمه‌تمام ۸تیرماه را به پایان رسانده و همچون ۴۵سال گذشته سهم خود در تعیین مقدرات کشور را ایفا کردند.

سد مردم در برابر پروژه تحریم انتخابات

انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی که با اندوه بی‌پایان ملت درپی شهادت سیدالشهدای خدمت و همراهانش آغاز شده بود، روز گذشته با افزایش مشارکت مردم تبدیل به رویدادی شیرین در تقویم انقلاب اسلامی شد تا ملت ایران در چهاردهمین دوره انتخابات، مصداقی روشن از این تعبیر که «غم بزرگ را به کار بزرگی تبدیل کنیم» شوند و این سرمایه اجتماعی که زمینه‌ساز اقتدار و سربلندی ایران در عرصه‌های مختلف است را حفظ و تقویت کنند.

در این دوره از رقابت‌ها حتی برخی از شکست‌خوردگان سیاسی که در انتخابات  مجلس شورای اسلامی همصدا با معاندان، خواستار تحریم انتخابات بودند نیز متوجه خطای راهبردی خود شده و از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کردند.

در ادامه همشهری نوشت:  چشم دشمن کور

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه، 15تیرماه در شرایطی برگزار شد که بررسی‌های میدانی از ثبت مشارکتی فراتر از مرحله نخست انتخابات خبر می‌دهد؛ مشارکتی که ثمره آن روی‌کار آمدن دولتی با پشتوانه مردمی و اقتدار بین‌المللی جمهوری‌اسلامی ایران خواهد بود. مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی از ساعت 8صبح 15تیرماه آغاز شد که بیش‌از 58هزارو600شعبه در داخل کشور و 344شعبه در خارج از کشور برای دریافت آرای ایرانیان مهیا شده بودند.

اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش، آمار نهایی و دقیقی از میزان مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر نشده‌است، اما بررسی‌های میدانی و اظهارات دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، نشان‌دهنده افزایش میزان مشارکت در انتخابات است.

از سوی دیگر، از شعبه‌های اخذ رأی خارج از کشور خبر می‌رسد با وجود تلاش‌ها و اقدامات عوامل معاند و ضدانقلاب به‌منظور ایجاد اخلال در حضور رأی‌دهندگان در شعبه‌های رأی‌گیری، مانند آنچه در روز جمعه گذشته شاهد آن بودیم، ایرانیان در نقاط مختلف جهان، با حضوری معنادار پای صندو‌ق‌های رأی، در انتخابات مشارکت کردند.

«نه» بزرگ به هتاکان

یکی از جلوه‌های مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور دوباره ایرانیان پای صندوق‌های رأی در نقاط مختلف جهان بود؛ اقدامی که یک «نه» بزرگ به فحاشان و هتاکانی به‌حساب می‌آید که در جریان رأی‌گیری مرحله نخست، با ایجاد مزاحمت برای رأی‌دهندگان و فحاشی و هتاکی به ایرانیان، سعی کردند مانع حضور آنان پای صندوق‌های رأی شوند.

با وجود این اما، گزارش‌ها از نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد ایرانیان بار دیگر با وجود استمرار هتاکی‌ها و مزاحمت‌ها در برخی نقاط، برای انداختن رأی خود به صندوق، به مراکز پیش‌بینی شده مراجعه کرده‌اند.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: پزشکیان رئیس‌جمهور ایران

1. ماراتن نفس‌گیر انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 به پایان رسید، پیروز نخست این انتخابات مردم ایران بودند که زیر بمباران تبلیغاتی سنگین ایران‌ستیزان در اینترنشنال و‌... به نقطه‌عطف مردم‌سالاری دینی رسیدند. کابوس انتخابات‌های زیر 50 درصدی به پایان رسید،

انتخابات‌هایی که در سیر نزولی افتاده بودند و دائما مشارکت در آنها کمتر می‌شد. حالا بعد از 5 سال شیب مشارکت دوباره صعودی شده و نمودار مردم‌سالاری دینی در ایران تغییر جهت داده است. ما ایرانی‌ها فارغ از نتیجه صندوق به این پیروزی احتیاج داشتیم، ما می‌توانیم دوباره به مشارکت‌های 70 و 80 درصدی برگردیم، ما باید به مشارکت‌های 70 درصدی و 80 درصدی برگردیم.

2. دوئل نفس‌گیر انتخابات در ایران با رقابتی میلیمتری به پایان رسید، از این به بعد یک رئیس‌جمهور و یک آلترناتیو نزدیک به هم داریم؛ رئیس‌جمهوری که باید بداند رئیس‌جمهور همه مردم است، رئیس‌جمهوری که خوب می‌داند یک آلترناتیو اجتماعی جدی بیخ گوشش دارد، آلترناتیوی که جدی است، پرشور است و سایه به سایه او را دنبال می‌کند.

3. مسعود پزشکیان پدیده این دوره رقابت‌های ریاست‌جمهوری بود، اما او فقط در حد پدیده نماند و انتخابات را برد؛ چیزی شبیه تیم ملی یونان در یورو 2004، تیمی که اول کسی رویش حساب باز نمی‌کرد اما با پیروزی برابر میزبان قهرمان شد.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رئیس قوه قضائیه به رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران تبریک گفت
جلیلی پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
۵ نکته طلایی درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری
قاضی‌زاده هاشمی: ملت ایران صلابت خود را به نمایش گذاشت
پیام تبریک محسن رضایی به پزشکیان
نکونام برای بازگشت یک بازیکن به استقلال شرط گذاشت
واکنش سبز بورس به انتخابات ریاست جمهوری
ژاپن: به دنبال تقویت گفت‌وگو با دولت جدید ایران هستیم
ولایتی: بی‌تردید پیروز اصلی انتخابات مردم هستند
تهران سیاه‌پوش شد +عکس
کاپیتان سابق تراکتور در یک‌ قدمی پرسپولیس
انتقال کاروان‌های مدینه دوم فردا به پایان می‌رسد؛ بازگشت همه حجاج تا ۲۲ تیر
انتخابات ایران در قاب رسانه‌های جهان +فیلم
معافیت سربازی با این ترفند غیرممکن شد
نشست خبری رئیس‌جمهور منتخب لغو شد
پیام تبریک مخبر به رئیس جمهور منتخب
گاریدو به دیدار درویش رفت
نشست خبری امروز پزشکیان لغو شد
اعلام آمادگی سپاه برای تداوم و تقویت تعامل و همکاری سپاه با دولت جدید
پیام تبریک رهبر انقلاب به رئیس جمهور منتخب/ حرکت بزرگ ملت ایران درخشان و فراموش نشدنی است
شکست خط تحریم و سرشکستگی مدعیان تقلب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top